Storaberget, på tur med 2 spreke damer

Damene var ivrige på å komme seg til fjells og teste ut staver. Til tross for stor skepsis til stavbruk ved fjellvandring så ble de solgt. Staver gir deg en mye behageligere tur og sparer ledd og kne for mye belastning

Øvre Hetland - Maudland

Dette er bare ett suverent turområde, vil du gå til nuter så kan du det, vil du bare ha deg en lettgått tur på en søndag så kan du det. Området passer for alle

Sandveparken-Stokkelandsvannet

Vet ikke hvor mange ganger jeg har gått turen, men det er liksom slik at når du har bestemt deg for å ta en del bilder, så oppdager du masse nytt. Hver gang. På denne turen fikk jeg med meg villsau, brudepar, måkehus, ensom hund som drite og masse andre rare ting.

7-nutsturen 2018

Da var den unnagjort. Godt og varmt, været var liksom i overkant fantastisk, men vi klaget ikke, eller. Årets deltagere var meg, Stian og Heidi. Alle i godt driv over nutene, og mål ble nådd før stengetid :-)

Kvitsøytur 270518

Kvitsøy viste seg frem fra sin beste side. Fantastisk flott. Ellinor og Lars Olav har bygget hytte med sjøhus her og som man kan misunne dem, og kjenne litt på sin egen svartsjuke når man blir vist rundt. Ellinor og Lars Olav er Heidi sin bror og svigerinnen hennes

Bryne - Midgardsormen

En utrolig kjedelig tur, men den nye bruen, Midgardsormen, er jo kul. Du går turen en gang og så går du heller tur en annen plass.

Maudland - Måketjørn

Nok en tur i dette fantastiske turområdet. Heldigvis har ikke mange oppdaget det enda, og stort sett fikk vi gå alene. 5-6 kilometer, tar ett par timer, lettgått og er perfekt som søndagstur

Vådlandsknuten

Høyeste toppen i Madlandsheiene.Turen jeg gikk var vel på ca 13 km og tok meg nesten 5 timer. Farten gikk veldig ned da jeg gikk deler av turen opp utenom stiene (de bare forsvant for meg), mye råtten snø som måtte forseres og bekkene var blitt til elver. Fantastisk flott natur og jeg nøt turen, selv om den ble litt tyngre enn hva jeg hadde trodd.

Kallandsnuten-Fjogstadnuten-Dalsnuten-Øvre Eikenut

I strålende vær tok jeg turen inn til Gramstad. Opp på litt topper, og hadde bestemt meg for ikke å gå opp til Dalsnuten. Alt for mye folk og jeg setter mest pris på og gå å traske alene. Men jeg tok nå turen opp alikevel. 6 km og 2 timer, inkludert 15 minutters stopp pga 2 stk som skulle fortelle meg alt om blandingshunden de hadde. Det mest positive var at bikkja het Luna. Terrenget og området er midt i blinken for oss småfete, utrente wannabee nut-gutter

Skårlandskula

Flott tur, og kan vel defineres som topptur. Litt over 6 km, og tar drøyt 2 timer å gå. Jeg jaktet for en gang skyld geocatcher, og da gikk det en halv time ekstra. Alt for ikke å kjede seg når man går ned igjen. Og så forlenger man turen på en måte. Så og si alene på hele turen, og jeg nyter sånne fredelige greier

Sikvalandskula

Trodde jeg skulle på en skikkelig topptur men.... Ca 1,5 timers gange og 5 km. Lettgått inn til kula, så litt stigning, men alt for lett for de forrektige nutguttene, passelig for oss wannabe nutgutter.

Melsheia-Steinfjellet

Rett og slett litt kjedelige plass å gå tur. Gikk så lang tur som jeg klarte å få til, ferdig etter 40 minutt, og det var absolutt ikke etter planen.

Lauvlia

En lettgått tur som tar ca 1.5 timer, 6 km totalt med tur-retur. Du går inn til noen ruiner etter en gård, drikker og spiser litt og går tilbake til bilen. Vi fikk flott vær, fikk sett noen frosker som laget froskeunger og ble gode og varme (for mye klær på oss). Turen anbefales hvis du vil strekke litt på bena men ikke vil opp på nut/berg/fjell/ås etc

Resasteinen-Skjørestadfjellet

Ikke en del av 7-nutsturen, og det forstår jeg godt. En ordentlig nuttur for nutfolket. Men jeg var sugen på å gå den, spesielt etter at jeg hadde kjøpt meg slike fine nye fjellsko. Tung, bratt og våt tur, og litt skuffende utsikt på toppen. Da jeg endelig var nede følte jeg meg nesten litt snytt, hadde lyst å ta meg en tur opp på Dalsnuten som ligger rett ved siden, men jeg klarte heldigvis å stoppe meg selv. Nå er denne turen gjort, og den kommer ikke til å bli gjentatt.

Hausvik Fort ved Korshamn

Hausvik Fort er en litt kul og spennende plass. Tyskerene lagde massevis av huler og trapper i fjellet, og man kan inspisere dette på egen risiko. Kult og verdt en tur.

Låglia i snø

En tur jeg hadde bestemt meg for at jeg måtte gjøre om igjen. Første gangen ga jeg og Luna opp. Om Luna ikke finnes lenger så var hun i tankene mine stort sett hele turen. Det var ikke det at vi gikk feil første gangen, vi ga bare opp litt for tidlig (dårlig med merking, ett veldig bratt parti, og ingen kart med oss). Holdt på å gi opp denne gangen også, tungt å gå i råtten snø. Men en gal man hadde tydeligvis gått inn før meg, og jeg gikk i hans fotspor. Turen tar egentlig bare litt over 2 timer, men jeg brukte 3. Det er en fin tur, men bør helst gjøres når snøen er borte.

Flekkstad-Helland 2018

Flott og lettgått tur. Tar ikke så lang tid (brukte 1t 20min). Turistforeningen har merket godt, og lagt ned mye arbeid for at det skal bli en tørrskodd og grei tur.

Maudland-Torenipen

Nok en tur i dette flotte turområdet. To enkle topper å gå opp til pluss en enkel rundtur. Litt for å teste de nye broddene til skoene mine, og det var rett og slett helt suverent.

Osli-Melshei-Bråstein feb 2018

Kjekt å gå tur i 'hjemmeheiene' mine igjen. Begynner å bli en stund siden jeg ruslet tur her. Var liksom min og Luna sin koserunde, og jeg kuttet ut område når hun ikke var mer. Men i disse snøtider, så er egentlig dette en perfekt plass å gå, både med og uten hund.

Maudland-Måketjørn 2018

Flott tur, og flaks med frost. Gikk fint å gå, selv med mye is i stiene. Fordelen med frost og is er at man blir ikke våt. I Maudlandsområdet har man merket opp mange stier, og liker man ikke å gå opp på topper så slipper man :-)

Bjørndalsfjellet-Mattisrudlå 2018

Årets første tur, fantastisk vær, kaldt, og ikke minst, jeg kunne gå tørrskodd hele turen. Ekstremt mye folk på tur denne dagen, og jeg valgt å gå ut av merket sti til slutt. Ingen problem. Litt trist å ikke ha Luna med på tur lenger.